zaterdag 5 september 2009

Oosterse horror wezens: China

Hier in Nederland hebben we de witte wieven, in Duitsland de klopgeest en op zee de vliegende Hollander. Spookverhalen heb je wereldwijd, het hoort nu eenmaal bij het cultuur. Ook in het Oosten kent men zulke verhalen. Een aantal van deze ga ik toelichten, te beginnen bij China.
In China bestaan er verschillende typen geesten die elk een ander soort mens representeren. Zo heb je de Diao si Gui, spoken afkomstig van mensen die zijn opgehangen. Het maakt niet uit of het moord of een straf was, kom je om door ophanging, dan is Diao si Gui wat je wordt. Deze geesten worden afgebeeld als mensen met lange, krullerige, rode tongen die uit hun mond steekt.
Een van de unieke geesten die China heeft is de E Gui. Deze geesten zijn afkomstig van mensen die in hun leven erg hebberig zijn geweest. Het maakt niet uit met wat; eten, geld, kleding enz. E Gui zijn gedoemd tot een hongerig bestaan. Ze hebben een te kleine mond, waardoor ze niet kunnen eten. Ze worden afgebeeld als mensen met een te kleine mond, een hongerbuik en een grijs/groen huid. Omdat ze altijd honger hebben, komen ze tevoorschijn tijdens de Ghost Festival wat valt op de 15e dag van de zevende maand.
Dat spookverhalen soms werd verteld om kinderen op te voeden, bewijst de volgende versie over de E Gui. Deze versie vertelt dat deze geesten ’s nachts naar huizen kwamen waar eten was. Een versie dat mij en mijn leeftijdsgenoten de stuipen op het lijf sloeg en me ervan weerhield om ’s nachts naar de keuken te gaan in mijn zoektocht naar koekjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten