zaterdag 15 augustus 2009

Aziatische Eiergerechten: Ja, ik heb honger, jij ook?

Ik ben vast niet de enige die wanneer honger heeft en bij gebrek aan motivatie om iets klaar te maken, het internet afstruint om vervolgens te gaan staren naar allerlei lekkere gerechten. Dit heb ik dus gedaan het afgelopen uur en kwam op hele rare, aparte, lekkere gerechten die ik graag aan jullie mee wil delen. Eten behoort toch wel tot de aziatische levensstijl. [insert understatement]
Een van de bekendste Aziatische eiergerechten wereldwijd is denk ik omurice uit Japan. Het is een dun omelet, gevuld met rijst en vlees. Meestal is het vlees kip en wordt het rijst gekruid met tomaten. Dit gerecht is ideaal voor studenten *kijkt naar zichzelf*. Wanneer ik te veel nasi goreng heb gemaakt gaat er de volgende ochtend een klodder ketchup erdoorheen en bak ik met een paar eieren ‘omurice’ van. Natuurlijk is het niet een authetieke, maar goed genoeg voor mij.
Een opmerkelijk/vreemd eiergerecht is balut uit de filipijnen. De meeste mensen zullen ervan walgen om wat het is: Het is namelijk een bevrucht ei, dat men een aantal dagen heeft laten groeien, waarna men het ei kookt om het embryo dan te eten. Soms worden deze embryo’s ook gewoon door de soep heen gedaan. Ew he? Ik verloor spontaan mijn eetlust toen ik het las. Het is niet ew omdat het embryo’s zijn, ik werk er graag mee op school, maar het feit dat je het eet met haar en al…
Als laatst mijn favoriete eiersnack, niet om te eten, maar omdat het zo gaaf is: Century egg, oftewel, de 100-jarige ei. Het is een heel lang gepreserveerde ei van een eend of kip. Het is zo lang gepreserveerd dat het helemaal zwart wordt…zo gaaf! Men weet nog steeds niet hoe het chemisch tot stand komt. Het ziet er echt niet lekker uit, geef mij maar liever een telor asin…met z’n 350 mg cholesterol per ei, maakt het me helemaal blij!
Voor mensen die omurice willen maken: http://www.youtube.com/watch?v=WTf5EgVY5uU&feature=fvw
Voor mensen die benieuwd zijn naar balut: http://en.wikipedia.org/wiki/Balut_(egg)
Voor mensen die een gaaf ei willen zien: http://en.wikipedia.org/wiki/Century_egg

2 opmerkingen:

  1. wow dat century is egg is echt sugoi :p denk dat ik die balut nooit ni zal eten, nu ik weet wat het is ><
    grtz ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, je moet dat ei echt niet eten!
    M'n tante had het me aangeboden, maar van alleen al de geur ging ik kokhalzen. Het stonk naar amoniak

    BeantwoordenVerwijderen