zondag 30 augustus 2009

Huisdier huren?

Er bestaan mensen die heel graag huisdieren willen hebben, maar zelf wel weten dat ze er niet voor kunnen zorgen. Met als gevolg dat ze geen huisdieren nemen, maar telkens wanneer ze een hond/kat/konijn/vogel buiten zien, ze overspoelt worden met emoties. En dan bedoel ik in de trant van: OMG-wat lief-Ik-wil-er-ook-een,-maar-kan-er-niet-voor –zorgen-dus-doe-ik-het-maar-niet-emoties. Tegen al die mensen wil ik zeggen: Goed gedaan! Ik ben blij dat je zelf beseft dat je niet voor een huisdier kunt zorgen en er geen neemt, in plaats van een te nemen en hem vervolgens te verwaarlozen.
In Azie is het al sinds een aantal jaren mogelijk om een huisdier te huren bij een bedrijf voor een uurtje, dagdeel of een week. Dit systeem lijkt een doorslaand succes te zijn en in de meeste Pet Rentals zoals ze worden genoemd, verhuren tegenwoordig niet alleen meer honden en katten, maar ook konijnen, cavia’s en schildpadden. Het grote succes in Azie is voornamelijk te verklaren door de drukke levensstijl van Aziaten. Mensen werken hard de hele dag door en wanneer ze thuis zijn hebben ze meestal nog een gezin dat ook om aandacht vraagt. Een huisdier lijkt dan leuk als afleiding in zo’n geval, maar een dier heeft verzorging nodig. Verzorging dat nog meer tijd en energie vraagt, dat de meesten niet meer kunnen opbrengen. Een huisdier voor een beperkt aantal uurtjes huren is dan een oplossing. De mens heeft plezier van het huisdier, zonder te worden geconfronteerd met de niet leuke kanten van het dier, het dier heeft het goed, want de baas die hij krijgt is altijd blij en vrolijk, waardoor het dier zich ook goed voelt. Natuurlijk zijn er mensen die zeggen dat het steeds wisselen van baasjes niet goed is voor het dier. Maar bedenk eens hoe vaak men wisselt van verzorgers in een opvang…Nee, zo’n rental lijkt mij eigenlijk een goed idee. Maar of het ooit wat wordt hier in europa? Ik denk het niet. Teveel regeltjes over het dierenwelzijn die dit inititatief zouden tegenhouden.

2 opmerkingen:

  1. lol best wel slim gezien, diegene die 'pet rental' heeft uitgevonden zit gebakken :D Maar ik denk ook dat als we het hie rmoesten proberen dat we direct Gaia aan ons deur zouden krijgen :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind het een beetje onzin dat dierenorganisaties hier op tegen zijn. Die dieren worden echt hartstikke goed verzorgd en de mensen die een dier huren krijgen ook eten, drinken en een plastic zak met schep mee voor het dier, dus het dier zit echt gebakken :D Net als de bedenker van dit concept XD

    BeantwoordenVerwijderen