zondag 2 augustus 2009

Maak kennis met pop uit Taiwan, begin met Cyndi Wang

Veel mensen zijn onbekend met de Taiwanese pop en dat vindt ik heel jammer. Of mensen kennen wel pop uit Vietnam, maar denken dat het Chinees is. Dat laatste is heel begrijpelijk, het wordt meestal gezongen in het Chinees, maar toch is dit ook jammer.
Taiwanese pop lijkt op japanse pop, alleen wordt het gezongen in het chinees. Dat er minder mensen hiervan fan zijn, komt waarschijnlijk doordat de tekst dat gezongen wordt vele sh, zh en oa klanken hebben, waardoor mensen er geen touw aan vast kunnen knopen. Het klinkt gewoon hetzelfde. Nu heb ik er geen last van, chinees klinkt mij niet onbekend, maar ik snap wel dat als je naar muziek luistert, dat je wel woorden wilt kunnen onderscheiden in het liedje en niet dat het net lijkt alsof de zanger alles in een keer eruit spuugt.
Mensen die een keer pop willen uitproberen uit Taiwan, raad ik de zangeres Cyndi Wang aan. Ze maakt hele toegankelijke popliedjes waar volgens mij wel iedereen van moet kunnen houden. Als je bekend bent met de japanse pop, zou je haar kunnen vergelijken met Otsuka Ai en Shibisaki Khou. Een van de leukste liedjes die ze heeft gemaakt en representatief is voor de rest van haar discografie is volgens mij Piao Piao: http://www.youtube.com/watch?v=Kom2s5CVoPQ
Helaas is ze nu niet meer zo actief. Haar laatste album was een best of genaamd Red Cyndi. Het lijkt erop dat ze zichzelf toelegt op een acteercarriere, maar ik hoop wel in 2009 nog wat nieuws van haar te kunnen horen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten