vrijdag 21 augustus 2009

Stepmania: Je eigen sm.files maken. Een tutorial

Neem pijltjes en muziek en je heb het spel Stepmania. Stepmania/DDR is een gratis spel, waarbij je op de maat van de muziek pijltjes moet indrukken. Dat kan gewoon met je toetsenbord, maar als je het nog leuker voor jezelf wilt maken, schaf je een dansmat/DDRmat met een USB aansluiting, zodat je het met je voeten kan doen. Het leukste aan dit spel is dat het, afgezien van het feit dat het gratis is, nooit verveelt. Je kunt namelijk zelf liedjes maken en er stapjes op verzinnen en op het internet zijn er zat mensen die simfiles op het net zetten, maar ik baal er soms van dat van sommige liedjes geen simfiles te vinden zijn. Oplossing? Zelf maken!
Eerst moet je natuurlijk een liedje kiezen. Aangezien dit voor het blog is EN we zitten met de Kra-uitdaging, neem ik natuurlijk een Kra liedje: Mutaku to mutaku to [pik dit op google, alsjebliefd] . Eerst laden we het liedje: alle programma’s, stepmania tools and package explorer, create song. Selecteer het liedje dat je wilt hebben. Dit liedje komt automatisch in de map my creations. Start nu normaal stepmania op en ga naar edit/sync song. Selecteer de map my creations, selecteer het liedje door edit with blank, edit excisting te drukken. Je kunt nu aan de slag!
Voor je begint, moet je de BMP bepalen. Ben je niet zo muzikaal aangelegd als mij, gebruik dan een BPM teller. Om te kijken of je door heb wat de BPM is: Voor Kra’s mutaku to mutaku to ligt de bpm rond de 176.80. Met de F7/F8 kun je de BPM aanpassen. Hierna is het tijd om de stapjes te verzinnen! Met de toetsen 1, 2, 3 en 4 kun je de pasjes aangeven, met de pijljestoetsen kun je de maat en waar de pijltjes moet zitten aangeven. Voor nog meer functies, verwijs ik naar de F1-knop. Vergeet niet af en toe te saven!
BPM teller: http://web.forret.com/tools/bpm_count.asp
Dansmat kopen? http://dansmat.nl/ Ik heb de deluxe dansmat. Neem niet de standard, als je geen kapotte knieƫn wilt hebben. Deze dansmatten zijn duurzaam: Ik heb de mijne een jaar, speel er elke dag een half uur op en het is nog niet versleten~!

2 opmerkingen:

  1. cool :D Ik ben voor paraparaparadise ipv DDR :D maar het is wel leuk gevonden dat je zelf je eigen liedje kan pimpen :D
    grtz ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, ik wist het hele bestaan van paraparaparadise niet!
    Lijkt me ook een gaaf spel!

    BeantwoordenVerwijderen