zaterdag 1 augustus 2009

Helemaal in de thema van de Gay Parade: Coklat stroberi

Laat ik maar meteen eerlijk zijn: ik ben geen fan van de Indonesische acteerprestaties. Deze zijn meestal te overdreven, waardoor alles nep wordt en je een film of serie niet meer serieus kunt nemen. Dus meestal laat ik de Indonesische TV links liggen.
Maar over deze film had ik iets eigenaardigs gehoord. Het ging namelijk over homoseksualiteit. En niet zomaar homoseksualiteit, maar de relatie tussen twee jonge mannen. In een land waar meer dan 90 procent van de bevolking de Islam aanhangt, leek het me iets heftigs en besloot Coklat stroberi te kijken.
Coklat Stroberi is uit 2007 en gaat over de realatie tussen twee jonge mannen Aldi en Nesta. Ze zijn overduidelijk homoseksueel en hun relatie komt snel aan het licht. Aldi, het wijferig type, wilt zijn relatie met Nesta bekend maken en zichzelf zijn, maar Nesta, de machotype, wilt dit niet hebben. Als klap op de vuurpijl wonen ze in huis met twee andere meiden en krijgt Nesta een relatie met een ervan. Drama alom. Hoe het afloopt verklap ik niet, maar ik kan je zeggen dat het einde ales behalve origineel is. Afgezien van de slechte acteerprestaties, plot en einde verdient5 de film het wel om gezien te worden. Het is de eerste Indonesische film dat de homoseksualiteit tussen jonge mannen aan het licht stelt en niet ouderen, zoals het bij Arisan het geval was.
Kopen om te kijken? Nee. Maar als je het toevallig kan lenen of van het internet kan halen, doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten